Drukuj

Dojazd drogą krajową nr 73 z Pilzna do Jasła poprawi się do roku 2027. Obecnie trwają przygotowania do realizacji tej inwestycji. O zaawansowaniu prac informował dziś na konferencji prasowej w Starostwie Powiatowym w Jaśle dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Bogdan Tarnawski. Jak mówił, w dniu 28.07.2020r. rzeszowski oddział GDDKiA złożył do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji.

Droga nr 73 prowadzi od obwodnicy Kielc do Jasła. To trasa, która łączy przecinającą Podkarpacie DK-28 z ważnymi trasami DK-94 oraz autostradą A4. Obecnie droga ta jest w nie najlepszym stanie technicznym i wiedzie przez małe miejscowości. GDDKiA prowadzi obecnie prace przygotowawcze w celu jej rozbudowy i budowy obwodnic: Pilzna, Brzostka, Kołaczyc i Jasła. W sumie trasa między Pilznem i Jasłem zmieni się na odcinku 21 km, który przebiegał bedzie po nowym śladzie.

- Zmieni się geografia ruchu na terenie powiatu jasielskiego – mówił  podczas konferencji prasowej Starosta Jasielski Adam Pawluś, który podkreślał znaczenie tej inwestycji dla rozwoju regionu i bezpieczeństwa mieszkańców powiatu. Obecnie drogą tą przejeżdżają setki tirów, głównie z Rumunii i Słowacji. Kierowcy skracają sobie w ten sposób drogę na północ Polski.  – Jest zaprojektowany nowy, 7 km, odcinek dk 73, który przebiegał będzie od miejscowości Trzcinica, w ciągu dw28, do Podzamcza, co pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z Jasła – podkreślał starosta.

Jak podkreślał Bogdan Tarnawski, dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na 14-kilometrowym odcinku będzie przeprowadzona rozbudowa drogi, w tym poszerzenie do 7 m oraz wzmocnienie konstrukcji do przenoszenia obciążeń 115 kN/oś. Pozostałe 21 km to planowana budowa obwodnic miejscowości: Pilzna, Brzostka, Kołaczyc i Jasła.  - Po rozbudowie będzie to nowoczesna droga klasy GP wraz z chodnikami, ścieżką rowerową i lewoskrętami. – mówił dyrektor.

Wniosek o Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach

W dniu 28.07.2020r. Oddział w Rzeszowie GDDKiA złożył do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie wniosek o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowej inwestycji.

- To bardzo ważny etap realizacji tej inwestycji – podsumował europoseł Bogdan Rzońca, który złożył wniosek o budowę tej inwestycji w Sejmie w 2016 roku.

- To milowy krok w budowie drogi krajowej 73 – dodał Wojciech Zając, Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Podkarpackiego.

Inwestycja na etapie opracowywania dokumentacji jest podzielona na 3 odcinki: obwodnicę Pilzna, drugi odcinek z obwodnicą Brzostka i Kołaczyc, trzeci z obwodnicą Jasła. Dla odcinka pierwszego wybrano wariant W21, dla odcinka drugiego – W1b, dla trzeciego – W2.

Droga na walach przeciwpowodziowych

Dla odcinka drugiego wybrano wariant po nowym śladzie, z jedną wspólną obwodnicą Brzostka i Kołaczyc. Droga ta będzie poprowadzona po wałach przeciwpowodziowych. – To ewenement w skali kraju, żadna inna droga w Polsce nie biegnie po wale przeciwpowodziowym – podkreślał poseł Rzońca. – To wynik rozmów prowadzonych z Wodami Polskimi, w kwestii realizacji wspólnej inwestycji. Chodzi o to, że Wody Polskie planowały wybudowanie w tych okolicach wałów przeciwpowodziowych. Porozumieliśmy się , by te inwestycje połączyć – poinformował Dyrektor Tarnawski.

Starosta Jasielski podziękował Posłowi Bogdanowi Rzońcy i Małgorzacie Wajdzie – Dyrektorowi Wód Polskich w Rzeszowie, za wsparcie i pomoc w realizacji tej inwestycji. - Raz jeszcze chcę podziękować Panu Posłowi i Pani dyrektor za pomoc przy rozbudowie dk 73. Dzięki realizacji tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości dróg w Jaśle. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Całkowity koszt inwestycji jest szacowany na ok. 694 mln zł. Po otrzymaniu decyzji środowiskowej w następnej kolejności będzie przygotowywana koncepcja programowa, później ogłoszony przetarg na realizację w systemie projektuj i buduj.

Realizacja inwestycji planowana jest natomiast na lata 2024 – 2027.

P121000
P121000
P1210790
P1210790
P1210794
P1210794
P1210797
P1210797
P1210842
P1210842
P1210850
P1210850
P1210884
P1210884
P1210922
P1210922
P1210926
P1210926